Lawatan ke surabaya dan kg pare

Masjid Ampel

8.2.2024

Bertolak ke penang jam 4.00 pagi.bertolak dr airport penang ke kl jam 10 pagi sampai di air juanda indonesia jam 1 tengahari jam malaysia. Lepas tu bergerak  ke makan sunan ampel, masjid ampel surabaya, Indonesia iaitu salah sorang wali songo daripada 9 adik beradik.di sunan ampel.kami melawat makam sunan  ampel

Langkah unyuk terbang dengan flight
dalam flight Air Asia ke Aitport Juanda , Indonesia

Sebelum ke masjid ambel makan di restoran pakistan

Sebelum itu,  kami  singgah di restoran nasi PULOU PAKISTAN (Nasi uzbek).sedap sangat makan nasi di situ Mavo Khan Restaurant. Ala2 arab gitu....tempat makannya ala2 meja jepun...syoknya owner restaurant tu pakistan dan kurang pandai / faham bahasa inggeris dan malaysia. So berlaku salah faham....kami meninggu agak lama...tapi ok ja..sedap rekemen...

Tepi masjid Ambel

Amanat utk peserta program di pare

Depan restauran pakistan

Dalam perjalanan ke masjid ambel

Berdekatan dengan makan sunan Ampel

Selepas melawat makan sunan ampel...kami bergerak ke homestay Bu haji fatimah ..kami menginap di sini 3 malam  2 hari

9.2.2024

Pada jam lebih 2.30 pagi jam indonesia kami bergerak ke Gunung Bromo.perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam.di Bromo tiada musolla yang disediakan ...jadi kami bertanya pada pondok guard yang terdapat di situ utk tumpang solat subuh.Kami bergerak lagi naik ke atas berjalan kaki dengan jarak perjalanan lebih kurang 500 m ke atas sedikit untuk melihat sunrise..lawa dan sangat indah pemandangan di situ...

Sunrise sebelum ke Gunung Bromo

View berbeza di sekitar sunrise

Berkuda untuk ke kaki gunung Bromo

Di pasir berbisik.tanah nya halus berpasir.Kesan larva gunung berapi

Di sekitar pasir berbisik

Bersama kak salmiah di tengah  dan nasimah berbaju coklat

View berbeza di sunrise

Seterusnya kami bergerak lagi selama 45 minit ke pergunungan Bromo. Kami bergerak ke gunung Bromo dengan menaiki jep .satu jep boleh membawa penumpang seramai 5 ke 6 org.

Di Gunung Bromo,  kami bergerak ke kaki gunung Bromo dari tempat perhentian jep dengan berjalan kaki....dari kaki gunung ke pertengahan gunung kami menaiki kuda...perjalanan lebih kurang 10 minit.teknik menunggang kuda penting agar kita selesa dan selamat...semasa menunggang kuda badan haruslah tegakdengan memgang tali yang diletakkan pada badan kuda.

Seterusnya kami mendaki gunung bromo dengan anak tangga 250n anak tangga. Dan ketinggian...........setiap 10 ke 15 anak tangga  ada tempat perhentian...tarik nafas sikit...almaklum la ...lama dah tak beriadah..penat tak terkata ...kaki tangan sekali sekal berketar....

Di atas kami dapat melihat kepulan asapbyg keluar drpd kawah gunung berapi...sekali sekal terhidu bau sulfur/ belerang...terbatuk batuk kami...seterusnya seperti biasa sesi berfoto....penanda tamat  sesuatu sesi....haha.perjalanan menuruni gunung lebih midah berbanding mandaki tadi...saya dan suami terus sahaja perjalanan menuruni gunung tanpa sebarang perhentian

Kelihatan juga yang suka menvuba adventure menuruni gunung dgn laluan sendiri...tidak melalui tangga yang disediakan....sampai di kaki bukit, kami menunggang kuda ke tempat hentian jep awal tadi...alhamdulillah berjaya juga sampai di puncank gunung bromo. Berhampiran gunung Bromo adalah gunung batok.berwarna hijau yang cantek dan indah.

Seterusnya kami bergerak ke tempat bernama  PASIR BERBISIK.

Di pasir berbisik kawasan tanah lapang di kellilingi bukit bukau....sesi bergambar ..saja... seterusnya bergerak ke TELETUBISE.

Di teletubbies di kelilingi dengan pepohon menghijau...sekkali lagi sesi bergambar. Seterusnya kami menruskan perjalanan kembalinke homestay tempat penginapan kami.. kami sampai di homestay sekitar jam 11.30 lebih jam indonesia....seterusnya yg lelaki ke masjid sllat jumaat...petang acara bebas...kami buat roti sandwich dan nasi goreng...

10.2.2024

Jam  7 pagi kami bercadang bergerak ke wasita petik epal hijau di kota batu...sebelum samai ke kota batu ..kami bertemu dwngan batu malang...laluan saja... perjalan kami ke wasita epal hijau mengambil masa lrbih kurang 2 jam

Kebetulan sesampainya kami di ladang epal , hujan pulak...adus....hampir berputus harap...ada kata hujan ...tak payah lah nak kutip...aku tak mau angan angan aku hanya angan2 mat jenin saja...Aku berharap ya Allah ...penuhi lah hajat ku ino....akhirnya semakin lama hujan pun makin perlahan berhenti...kami pun mengambil peluang tu pi bergambar juga dalam ladang epal hijau.Aku juga hampir terjatuh kerana jalan licin berbalit kasut plastik bagi mengelakkan kasut kotor dan basah....sebelum hujan berhenti  (  tapi agak renyai renyai)..aku mencuba juga utk bergambar bersama roomate..aku rela utk berbasahan ....asalkan ada gambar tepi pokok epal memetik epal dan makan epal...fresh dr ladang...jauh pa perjalanan ke indonesia dr malaysia...rugilah dapat fell tu....alhamdulillah segala hajat tercapai....

MASJID TIBAN/MASJID JIN .

selepas melawat ladang epal, kami menziarahi pula masjid tiban...yang mempinya 10 tingkat..mengikut kepada penceritaanmasjid ini juga merupakan pesantren bagi santri tahfiz.disebabkan masjid ini mempunyai bilangan tingkat yang banyak .... maka kawasan solat dibahagikan ikut 5 waktu solat ..maksudnya waktu maghrib ada tingkatnya...waktu isya ada tingkatnya dan seterusnya... di bahagian aras 7 (mungkin dah tak ingat aras mana) ada bahagian jualan barang2 nya agak murah.kudung kekabu nya pun murah..begitu juga songkok...kami tidak banyak masa untuk urusan membeli belah....bnyk lagi handbag ... baju-bajuan dan kain telekung dan beberapa lagi keperluan lain.
Ops terlupa pulak...sebelum ke masjid, kami singgah makan di kedai bakso bernama....kepada peminat bakso anda rekemen utk makan di kedai ini....usai selepas jamak maghrib dan isyak kami bergerak pulang ke homestay ...dalam perjalanan pulang ke homestay kami singgah makan di.............utk makan nasi padang...banyak lauk yang dihidangkan... tetapi kita boleh maklumkan lauk mana yg kita masuk supaya tidak dimasukkan dalam kiraan sebelum kita makan.

11.2.2024
   Kami bergerak ke kampung pare pada jam sekitar 9.30 pagi disebabkan kereta yang kami sewa rosak. Maka kami ditukarkan dengan kereta lain yg jauh lebih selesa....ada hikmahnya...perjalanan dr malang ke kg pare mengambil masa lebih kurang 2 ke 3 jam.
Kami sampai di kg pare pada jam12 +++ tengahari. Maka kami terus ke pejabat kg inggeris pare utk pendaftaran. Terdapat 3 jenis rumah sewaan utk anak2 di sana, biasa, Homestay dan vip.Kami ( 4 keluarga ) menghantar anak asrama iaitu tempat penginapan.untuk penginapan 2 minggu adalah sebanyak rp400k.satu bilik 4 org.pelajar juga dikenakan membayar gunaan  elektrik adalah sebanyak rp200k utk sebilik. Usai pendaftaran murid kena jawab soalan yest utk tau level masing2 utk kelas esok hari selama 15 minit.Pada malam itu juga anak2 kami menginap di hostel (nombor 66 ) tempat mereka akan belajar.
    Ibubapak pulak menginap di baren house.di baren bouse terdapat 2 tingkat.saya menginap di aras satu nombor 06

12.2.2024
Sarapan pagi di kedai berhampiran hostel anak2.selesai sarapan meronda- ronda perkampungan yg ada dan kedai sekitar di situ.membeli cenderahati, tudung dan beg serta beberapa barang di situ.ada jam 9 malam kami bergeram ke hostel anak2 kami utk meninggalkan.beberappa amanat dan.kepperluan anak2 yang belum lengkap daripa perkampungan inggeris ke airport juanda adalah selama 2 jam. Kami tiba di airport awal 3 jam ...so kami beristirehat di musolla..yang berhampiran di situ..kerana penumpang akan dibenarkan masuk dalam kawasan airport seawal jam 3 pagi. Di luar airport keadaan agak panas dan bernyamuk.kami mula checking barang setelah dibenarkan masuk ke airport.penerbangan kami adalah pafa jam 5 pagi. Kami sampai di airport penang ppada jam 8.50 pagi waktu di malaysia.