PERCUTIAN DI SABAH 2022

Cikgu Zulaida | youtube.com/cikguzulaida, [4/14/2023 9:49 AM]

Kk

19.1.2023 (khamis)

Bertolak dr SMK Che TOm dan berkumpul di situ lebih kurang 20 orang peserta dalam ekspeasi ke Sabah.Kami bertolak lebih kurang jam 4.15 ptg  ke Airport  bayan lepas Pulau Pinang.Sampai di Bayan Lepas lebih kurang nam 6.15 ptg dean berlepas ke kk pada jam 7 ptg dan sampai ke 9.45 malam. Sampai di Kota Kinabalu kami terus Kami bermalam di hotel bernama Iqlio Hotel.

20.1.2023 ( Jumaat)

Tuaran

Pada pukul 7 pagi kami bertolak ke Tuaran .Di Tuaran kami trlah mengunjungi 3D world.Didalam 3D World pengunjung tidak dibenarkan intuk bergambar dan mrnyrntuh semua bahan yang terdapat di dalam bangunan tersebit.Pengunjung hanaya dibenarkan bergambar di ruang luar yang disediakan.Kalau ada rezrki baik, ada juru gambar yang boleh tolong ambil gambar dengan posisi yang menarik dan trick bergambar tersendiri. Saya bernasib baik mendapatkan pakar fotografer di hadapan.Hasil sangat memuaskan.

Seterusnya kami meneruskan perjalanan kami ke kundasang ...Kami juga telah mrlalui bandar Tamparuli. Di Tamparuli, kami telah berluanb untuk menaiki titi bergantung dan bergoyang di Tamparuli.Sebelum menaiki jambatan tamparuli, kamo disajikan dengan tafian budaya sabah.Sepanjang perjalanan ini, kami dapat menghayati keindahan permandangan kaki Gunung Kinabalu. Kelihatan kabis di puncak gunung kinabalu, sekejap ada...sekejap menghilangkan diri , dapat mengkhabarkan kepada pengunjung di kawasan tersebut bahawa udara di luar adalah sangat dingin dan sejuk.

Pada jam 11.30 pagi hingga 12.00 tengahari , kami singgah di Prkan Nabalu.Di pekan Nabalu bnyk juga hasil tempatan yang di jual di situ.Antaranya,  tuhau...adayang jadikan tuhau itu jeruk, goreng kering dicampur dwngan ikan bilis, bunga kantam dan sesikit cabai  dan ada yang buat dambil kering tuhau.Sesuai digaul bersama nNsi swdap dan marbeles.

TUHAU adalah sejenis tumbuhan sayuran herba spesis lengkuas.

Seterusnya, kami melalui Bundu Tuhan sekitar jam

12.00 jingga 12.15 tengàhari. Seterus ke masjid utk solat jumaat di masjid bagi lelaki.Usai solat jumaat kami terus bergerak ke restoran untuk makan tengahari. Kebanyakan kami memilih menu nasi goreng nabalu bersempena dwngan nama tempat  kami berhenti  makan.nasi goreng nabalu seakan nasi goreng cina.

Setelah makan kami bergerak nestle dairy farm  di kundasang.Agak menarik.Tercapat suau, yogurt dan ice cream yang dijual di situ.terdapat 2 jenis ais kerim coklat dan yogurt. Yogurt pula terdapat 4 jenis original, strawberry,blueberry dan susu terdapat 2 jenis iaitu original dan coklat. Berhampiran dwngan nestle dairy farm terdapat  ladang strawberry , kami tidak singgah pun ladang strawberry kerana waktu dah lewat petang iaitu jam sekitar 4.15 petang.seterusnya kami  ke kundasang untuk check in penginapan iaitu bernama Puncak Hotel.. Kami sampai ke penginapan iaitu Puncak Hotel.pada jam 5.10 petang untuk solat jamak takhir zuhur dan asar.

Pada waktu malam, pada jam 7 malam kami kepuar untuk makan malam di restoran homestay kami menginap.Makanan disediakan agak lambat dan tidak cukup syarat. Usai makan malam kami keluar untuk mencari durian berdekatan.Malangnya durian dicari tidak dijumpai.Kami diberi rasa durian berwarna merah / orange. Rasanya seperti seakan nangka .warna nya pun seakam nangka.setwrusnya kami balik ke homestay. sampai homestay sya menonton movie cina lakunan jackie chan berjudul police station lockdown.

21.1.2022 ( Sabtu )

Cikgu Zulaida | youtube.com/cikguzulaida, [4/14/2023 9:49 AM]

Seterusnya kami bergerak ke sabah tea.kelainan ladang teh di sabah adalah  pokok tehnya tidak ditanam berteres seperti di Cameron Highland.Sampai di sana kami bersesi gambar .tetapi saya ke tandas ...seterusnya gambar beramai2 diambil untuk sesi kedua. Di ladang teh kami membeli beberapa bungkus teh sebagai buah tangan kepada sanak saudara dan kawan handai.Kami juga telah membeli teh dua teko untuk diminum beramai-ramai. Berhampiran dengan ladang teh terdapat tempat di mana apabila kakidirendam ke dalam air itu, ikan yang terdapat dalam air itu akan akan se- sel mati yang terdapat pada kaki dan tangan. Tempat itu bernama Tagal luanti Fish Massage.Tetapi kami tidak bernasib baik kerana hari tersebut hujan.Oleh itu, perkhidmatan tersebut tiada pada hari itu.Dalam perjalanan kami ke Kota Kinabalu, kami singgah di Kundasang untuk membeli serunding tuhau dan jeruk tuhau yang merupakan salah satu makanan orang Sabah. Di Kota Kinabalu, kami telah menginap di hotel Qilio Hotel iaitu hotel yang sama dengan penginapan kami pada hari pertama kami sampai di Sabah.

Cikgu Zulaida | youtube.com/cikguzulaida, [4/14/2023 9:51 AM]

21.1.2022 ( Sabtu )

Kami berkumpul pada jam 7 pagi, sebelum bertolak , kami bersesi gambar terlebih dahulu.seterisnya ke pekan kundasang memcari sarapan. Selepas sarapan kami ke ranau untuk melawat ladang teh.Selah itu melawat pulam zekolah lama kami semekar (Smka Ranau )...sekarang sekolah itu telah dijadikan  ppd tuaran sek kebangsaan kundasang.Seterisnya kami solat jamak bltakdim  zubur asar di sekolah berkenaan.Memandangkan hari sabtu. Kmai tidak berpeluang untuk bertemu dengan cikvu exsemekar.           Seterusnya kami bergerak ke sabah tea.kelainan ladang teh di sabah adalah  pokok tehnya tidak ditanam berteres seperti di Cameron Highland.Sampai di sana kami bersesi gambar .tetapi saya ke tandas ...seterusnya gambar beramai2 diambil untuk sesi kedua. Di ladang teh kami membeli beberapa bungkus teh sebagai buah tangan kepada sanak saudara dan kawan handai.Kami juga telah membeli teh dua teko untuk diminum beramai-ramai. Berhampiran dengan ladang teh terdapat tempat di mana apabila kakidirendam ke dalam air itu, ikan yang terdapat dalam air itu akan akan se- sel mati yang terdapat pada kaki dan tangan. Tempat itu bernama Tagal luanti Fish Massage.Tetapi kami tidak bernasib baik kerana hari tersebut hujan.Oleh itu, perkhidmatan tersebut tiada pada hari itu.Dalam perjalanan kami ke Kota Kinabalu, Kami singgah di tamu Ranau.Agak luas kawasan tamu Ranau. Di tamu Ranau kami trlah membeli beras bario wangi.Bila dimasak,  nasi seakan lembut macam pulut dan wangi.Seterusnyakami singgah di Kundasang untuk membeli serunding tuhau dan jeruk tuhau yang merupakan salah satu makanan orang Sabah. Di Kota Kinabalu, kami telah menginap di hotel Qilio Hotel iaitu hotel yang sama dengan penginapan kami pada hari pertama kami sampai di Sabah.

Hotel tersebut sangat bersesuaian untuk dijadikan tempat penginapan ķerana trmpatnya yang strategik. Berada di tengah bandar berhampiran dengan kedai makan seperti Sri Malinjo , Halimah, D Malinjo dan tempat membeli belah seperti Pasar Pphilipin, Jamilah Jewellery .Jamilah Jewellery adalah salah saru tempat yang bnyk mutiara asli sebagai perhiasan wanita.Cincin, rantai dan gelang  diikat dengan beberapa medium yang berbeza seperti Rose gold, silver dan emas tuasa.Saya juga telah membeli beberapa brooch untuk dijadikan buah tangan.

22.1.2023 ( Ahad)

Selepas sarapan kami bergerak ke Pulau Manukan. Kami parking van berhampiran dengan pelabuhan. Masa perjalanan  dr hotel ke pelabuhan mengambil masa selama 15 minit. Berhampiran dengan pelabuhan juga terdapat jualan topi  picnic , seluar track suit dan semua beberapa lahi peralaysn pivnic.Saya membeli bahan picnic di kedai belakang.harganya lebih murah.Dari pelabuhan saya ke sana dengan menaiki bot ..lebihnkurang 10 minit.Air lautannya sangat jernih dan kurang masin.Di sini, saya berpeluang  menyelami dasar laut.Ya Allah! Sangat indah.batu karangnya, ikannya yang cantik.Sebelum  kami turun ke dasar laut, kami diberikan sedikit taklimat.dantiga perkataan sahaja iaitu ok, tak ok dan naik atas. Seterusnya kami ke Pulau Mamutik